Returnări taxe GERMANIA

Dacă ai lucrat legal în Germania și angajatorul tău a plătit taxe într-o sumă mai mare decât ar fi trebuit, ai dreptul la o restituire a impozitului plătit în plus. Pentru a fi eligibil, trebuie să fi plătit taxe pe mai mult de 90% din veniturile tale exclusiv în Germania și să depui o declarație anuală de venit. 

Returnări taxe GERMANIA

Dacă ai lucrat legal în Germania și angajatorul tău a plătit taxe într-o sumă mai mare decât ar fi trebuit, ai dreptul la o restituire a impozitului plătit în plus. 

Pentru a fi eligibil, trebuie să fi plătit taxe pe mai mult de 90% din veniturile tale exclusiv în Germania și să depui o declarație anuală de venit. 

Returnare impozit

Oricine a lucrat legal in Germania, chiar si pentru cateva luni (ceea ce inseamna ca ati avut rezidenta fiscala in acea perioada) si al carui angajator a platit statului german taxe in suma mai mare decat ar fi trebuit, are dreptul sa primeasca o returnare a impozitului platit in plus. 

Pentru a se putea incadra o persoana in conditiile de eligibilitate, trebuie sa fi platit taxe pe mai mult de 90% din veniturile incasate exclusiv in Germania (venitul din Romania sau tara de origine nu a depasit 10% in perioada pentru care solicitati procesul de recuperare taxe). Aceasta returnare se obtine doar dupa depunerea unei declaratii anuale de venit.

Cum poți primi banii?

Depunerea declaratiei de venit anuala este obligatorie daca:

  • Ai primit acasa o invitatie scrisa. Aceasta este o scrisoare in care Finanzamt iti indica termenul limita pana la care poti depune declaratia de venit, dar si anul fiscal la care se refera. Biroul fiscal iti poate impune aceasta obligatie atunci cand, de exemplu, figurezi cu domiciliu temporar inregistrat in Germania, sau daca in anii anteriori ai depus declaratii fiscale. Daca nu depui declaratia la termenul mentionat in scrisoare, exista riscul sa ti se impuna o amenda de 200 EUR. Cuantumul acestei amenzi este anulat in mod automat, imediat ce ai depus declaratia anuala de venit.
  • Ai venituri pentru care nu ai platit impozit (asigurare de pensie, venituri din inchiriere), iar aceste venituri depasesc suma de 410 EUR lunar. Daca primesti pensie din Germania, trebuie sa indici data de la care primesti pensia si sa anexezi o dovada a primirii pensiei.
  • Nu ai lucrat, dar ai primit indemnizatii (de boala, de somaj “Arbeitslosengeld I”, beneficiul Elterngeld, indemnizatie de crestere copil) al caror cuantum depaseste 410 EUR lunar. Aceasta regula nu se aplica si beneficiului “Arbeitslosengeld II”.
  • Ambii soti au lucrat in Germania, si unul a fost incadrat in clasa fiscala 3, iar celalalt in clasa fiscala 5. Aceasta combinatie de clase fiscale intotdeauna conduce la obligativitatea depunerii declaratiei anuale de venit. La fel, obligatia ramane si in cazul cand unul din soti are clasa fiscala 3, iar celalalt locuieste in afara Germaniei.
  • Angajatorul tau ti-a acordat o deducere fiscala mai mare decat trebuia – pentru transportul de acasa la locul de munca sau pentru copil.
  • Ai obtinut venituri din mai multe contracte de munca – cu alte cuvinte, ai avut mai mult de un angajator german in anul respectiv.
  • Venitul tau anual din Germania, intr-un anumit an, a depasit 10.700 EUR (20.200 EUR pentru ambii soti), si nu ai indeplinit criteriile de acordare a unor prime de asigurare.
  • Veniturile tale obtinute in Germania din activitati non-independente au depasit limita de 8.632 EUR (sau 17.264 EUR pentru ambii soti neangajati), si nu a fost aplicata nicio deducere fiscala la aceste venituri.
  • In cursul anului fiscal respectiv, cei doi soti au divortat sau unul dintre soti a decedat.
  • Detii o activitate pe cont propriu in Germania – de tip Gewerbe.

Suma maxima ce poate fi obtinuta din returnarea de impozit

Acest aspect depinde de contributia de impozit platita in plus statului german, de catre angajator. Dar depinde si de totalul veniturilor obtinute in Romania in anul respectiv, de catre solicitant si familia sa. In medie, suma anuala obtinuta din returnare de taxe este de cca 800 EUR. Suma maxima, posibil a fi returnata, se calculeaza adaugand taxele Lohnsteuer, Solidaritätszuschlag si Kirchensteuer (toate aceste sume sunt mentionate in fisa Lohnsteuerbescheinigung).

Trebuie sa depui o declaratie fiscala la biroul regional Finanzamt de care apartii, si la terminarea analizei cererii tale vei obtine Einkommensteuerbescheid (decizia fiscala). Pe aceasta decizie e mentionata suma ce ti se va returna. Apoi banii vor fi platiti in contul tau personal.

Timpul de asteptare a unei decizii fiscale e de cca 4-6 luni (calculate de la momentul inregistrarii dosarului la Finanzamt). Dar durata, in realitate, depinde de fiecare biroul fiscal regional – nu exista niciun termen maxim legal, impus biroului fiscal pentru a emite o decizie fiscala.

Certificatul de rezidenta fiscala

Acest certificat este complet gratuit și se obține de la sediul ANAF din județul tău.

Orice persoana angajata legal in Germania poate solicita o returnare de impozit. Biroul fiscal Finanzamt analizeaza si emite decizia fiscala in termen de cca 4-6 luni de la data inregistrarii dosarului la biroul fiscal. Ai dreptul sa iti primesti taxele inapoi doar pe ultimii 4 ani incheiati.

Dacă sunteți căsătorit/ă și doriți să solicitați rambursarea impozitului pe venit din Germania, este posibil să beneficiați de o rată mai mică de impozitare, dacă aplicați împreună cu partenerul. Dacă acest caz se aplică pentru dvs., suma care va fi restituita va depinde de o serie de factori, precum vechimea în muncă și tipul jobului pe care l-ați avut.

Returnare alocatie (Kindergeld)

Dacă ai copii cu vârsta de maxim 25 de ani și aceștia urmează studiile, atât copiii care locuiesc în Germania, cât și cei care locuiesc în România pot beneficia de alocatia Kindergeld. 

Kindergeld poate fi obținut și pentru copiii adoptați sau pentru copiii celuilalt părinte, dacă aceștia se află în întreținerea familiei solicitantului.

Alocația pentru copii (Kindergeld) este beneficiul oferit de către statul german părinților, doar în cazul în care aceștia au un permis de ședere permanentă în Germania. Dacă nu mai munciți în Germania sau dacă ați părăsit Germania, atunci nu mai aveți dreptul la Kindergeld. 

Chiar dacă ați lucrat și trăit în Germania, iar copilul/ copiii dvs. au rămas în țara natală, ați putea fi în continuare îndreptățiți să solicitați acest beneficiu – cu condiția de a sista primirea alocației din țara natală.

Conditii de eligibilitate:

Poti solicita Kindergeld pe ultimele 6 luni incheiate.

Alocatia Kindergeld este acordata de Familienkasse, nu doar copiilor care locuiesc in Germania, ci si copiilor ramasi in Romania, in varsta de maxim 25 de ani (cu conditia sa urmeze inca studiile). Acest beneficiu poate fi obtinut si pentru copiii adoptati sau pentru copiii celuilalt parinte (cel care nu munceste in Germania) , daca acesti copii sunt in intretinerea familiei solicitantului.

Pentru a primi Kindergeld, conditia esentiala este aceea ca solicitantului sa i se poata aplica regimul de rezident fiscal german (impozitare globala a veniturilor in Germania). Chiar daca solicitantul nu a inregistrat domiciliul copilului in Germania, poate sa ceara si sa obtina Kindergeld, mai ales ca fiecare cerere e tratata de Familienkasse individual, deci fiecare situatie personala e analizata atent.

Solicitantul poate fi o persoana care are rezidenta inregistrata in Germania (domiciliu temporar declarat in Germania) si care locuieste la acea adresa, ce desfasoara o activitate pe cont propriu (Gewerbe) sau este angajat cu contract de munca in Germania. 

Alte doua conditii sunt: 

  • contributiile la asigurari sociale sa fie platite in Germania 
  • veniturile sale anuale sa fie declarate la Finanzamt, prin declaratie anuala de venituri.

Persoanele angajate in Germania dar ale caror contrbutii la asigurari sociale sunt platite in Romania au sansa de a primi Kindergeld, insa Familienkasse are dreptul de a decide, in fiecare caz individual, daca va acorda acest beneficiu sau nu. Am observat ca diferite birouri regionale Familienkasee au dat, de-a lungul timpului, decizii diferite in acest sens.

Nota: Daca primesti alocatie in Romania, in momentul acordarii si platii Kindergeld, Familienkasse este institutia care va deduce sumele primite in Romania, si iti va plati diferenta. Daca nu ai primit acest beneficiu in Romania, trebuie sa prezinti o dovada a neprimirii acestor beneficii in Romania.

EXEMPLU:

  • Valoarea alocației din România: 49 EUR (243 LEI)
  • Valoarea alocației din Germania: 250 EUR
  • Alocația pe care o va primi solictantul este: 201 EUR din Germania + 49 EUR din România

Cuantumul alocatiei Kindergeld (2021)

  • Primul copil – 219 EUR
  • Al doilea copil – 219 EUR
  • Al treilea copil – 225 EUR
  • De la 4 copii – 250 EUR

*Alocatia Kindergeld este platita lunar, pentru fiecare luna de munca in Germania, incepand cu prima luna intreaga de munca. Familienkasse poate plati acest beneficiu retroactiv, pe o perioada de maxim 6 luni in urma (prevedere in vigoare de la 01.01.2018).

De ce Familienkasse ia legatura direct cu AJPS?

Noi inregistram intotdeauna cererea oficiala pentru Kindergeld, direct la Familienkasse. Aceasta institutie cere AJPS din Romania sa confirme toate detaliile de viata ale persoanei care solicita beneficiul, pentru a putea lua o decizie.

Timpul de asteptare depinde de multi factori: 

  • daca documentatia e completa sau nu, 
  • daca intre Familienkasse si AJPS comunicarea este eficienta sau nu, 
  • daca timpul de raspuns intre cele doua institutii e scurt sau nu, 
  • daca solicitantul raspunde sau nu la cererile trimise lui direct de catre Familienkasse, prin scrisori. 

In prezent, timpul de asteptare la Familienkasse e mai lung pentru ca, in ultima perioada, volumul cererilor inregistrate de romanii ce lucreaza in Germania a crescut.

ATENTIE! Informatii importante!

Dupa emiterea deciziei de acordare a alocatiei, Familienkasse trebuie sa fie informata ori de cate ori solicitantul face schimbari in situatia lui familiala sau de viata – mai ales daca nu mai are dreptul sa primeasca Kindergeld! Familienkasse solicita aceste informatii pentru a evita situatiile in care cere inapoi returnarea alocatiei Kindergeld platita pe nedrept.

În cazul în care familia dvs. locuiește într-o altă țară (în timp ce locuiți și lucrați în străinătate), va trebui să obțineți formularul E401. Aceasta confirmă starea familiei (de exemplu, nu sunteți divorțat și copilul nu locuiește numai cu mama) și adresa la care locuiește copilul. Acest document este completat și ștampilat de către primărie.

Solicitare consultanță

Vei fi contactat de un consultant financiar imediat după completarea formularului

Call Now Button