Acte necesare pentru recuperarea impozitului:
- Copie Carte de Identitate sau Pasaport;
- Identifikationsnummer (IdNr. sau Steuer-ID);
- Formularul Lohnstuerbescheinigung sau ultimii fluturași de salariu de la toate firmele la care ați lucrat;
- Contract de închiriere (Mietvertrag) (dacă aveți);
- Copii după plata chiriilor, dacă angajatorul nu vi le-a compensat (dacă le aveți).
Esentiala este fisa fiscala Lohnsteuerbescheinigung. Analiza fiscala mai poate fi facuta si in baza documentului “Lohn und gehalt Abrechnung”, daca acest document este ultimul emis de angajatorul german si daca include data terminarii muncii (Austrittsdatum). Ambele documente trebuie inmanate angajatului de catre angajatorul german.
Biroul fiscal german mai solicita si o dovada a veniturilor obtinute in afara Germaniei. Romanii trebuie asadar sa obtina o adeverinta de venit EU/EWR, emisa de ANAF. Documentul arata venturile totale brute obtinute in Romania, in anul respectiv.
Mai este necesar sa completezi formularele tip emise de biroul fiscal german. Pot fi foarte utile documentele ce confirma costurile pe care le-ai efectuat in scopul muncii in Germania (contracte de inchiriere, facturi de utilitati, bilete de transport catre si dinspre Romania) – deci pastreaza-le! Pentru a maximiza suma ce poate fi returnata, mai ajuta (daca e cazul) declaratiile emise de catre angajatorul german, despre: locul de munca variabil, numarul de ore lucrate etc.
Acte necesare pentru recuperarea alocatiei (KINDERGELD):
Pentru a solicita Kindergeld, urmatoarele documente trebuie trimise la Familienkasse:
Pentru cei angajati cu contracte de munca in Germania:
Documente de la angajator
- Lohnsteuerbescheinigung (sau ultimii 6 fluturasi de salariu) sau Abrechnung pentru fiecare perioada de munca in Germania – copie
- Copie a contractului de angajare din Germania (Arbeitsvertrag); daca nu aveti acest document, procesul va dura mai mult
- Daca soliciti Kindergeld pentru perioada curenta: formularul “Bescheinigung des Arbeitgebers” completat de angajator, si toti fluturasii de salariu Abrechnung primiti pana in momentul solicitarii Kindergeld.
- Certificatul original Arbeitgeberbescheinigung de la angajator.
Documente personale
- Certificat de casatorie in format european (copie). Daca nu este in format european, trebuie tradus si legalizat cel existent. In caz de divort, este necesara si o copie a hotararii judecatoresti, tradusa si legalizata.
- Certificatele de nastere ale tuturor copiilor, in format european (copie). Daca nu sunt in format european, trebuie traduse si legalizate in limba germana.
- Copia contractului de inchiriere (Mietvertrag) sau subinchiriere locuinta din Germania – ce atesta ca solicitantul a participat la intretinerea locuintei; daca nu aveti acest document, procesul va dura mai mult
- Copii ale actelor ce atesta ca solicitantul nu primeste alte indemnizatii si beneficii din alte tari EU (incluzand Romania), sau, daca le primeste: confirmarea perioadei in care respectivele beneficii au fost incasate, plus cuantumul primit. Trebuie prezentate toate aceste adeverinte, emise atat pe numele solicitantului, cat si pe numele celuilalt parinte. Adeverintele trebuie sa acopere perioada de munca in Germania a solicitantului si, daca sumele au fost platite lunar, trebuie sa prezinte suma lunara platita pentru fiecare copil in parte. Documentele trebuie traduse in limba germana.
Documente de la Autoritatile Germane
- Certificat ce atesta domiciliul si componenta familiei – este un formular tip emis de Familienkasse ce atesta resedinta comuna a tuturor membrilor familiei, emis de Primaria locala sau de Biroul de Evidenta a Populatiei. Una din conditiile esentiale ale acordarii Kindergeld (printre altele) este aceea ca solicitantul si copilul sa fie inregistrati cu domiciliul la aceeasi adresa – ori in Germania, ori in Romania. Daca aveti rezidenta inregistrata in Germania si copilul are domiciliu in Romania, inca este posibila acordarea Kindergeld, pentru ca solicitantul (parintele ce munceste in Germania), desi e inregistrat cu rezidenta temporara in Germania, are aceeasi adresa de domiciliu permanent cu adresa copilului, dar in Romania.
- Copia documentului ce atesta inregistrarea resedintei – Anmeldung/Abmeldung (domiciliului) temporare, sau certificatul de resedinta permanenta in Germania (in lipsa acestui document trebuie indicata adresa exacta a domiciliului din Germania al solicitantului).
- Copia documentului ce atesta plata asigurarilor sociale in Germania – Sozialversicherungsausweiss sau copia cardului de sanatate.
Alte documente
- Formularele din setul nostru – semnate.
- Daca ambii soti au lucrat in strainatate iar copiii au fost sub ingrijirea altcuiva (de exemplu a unui bunic) – decizie judecatoreasca de incredintare a custodiei temporare a copilului, sau o imputernicire notariala de incredintare a copilului altei persoane (preferabil la aceeasi adresa de domiciliu). Daca documentele de mai sus nu exista, este necesara o declaratie data de o terta persoana, prin care confirma ca pe perioada respectiva a primit dreptul legal de a avea grija de copil – declaratia trebuie tradusa. Apoi, in acest caz, este nevoie de o adeverinta emisa de AJPS, prin care se confirma ca respectiva persoana nu a primit alocatie pentru copil in Romania. Aceasta persoana trebuie sa semneze cererea pentru Kindergeld impreuna cu solicitantul (parintele ce a muncit in Germania) si sa ataseze alte documente relevante.
- In cazul copiilor adoptati – copia hotararii judecatoresti de adoptie si certificatele de nastere traduse si legalizate.
- Copia adeverintei de venit obtinut in Romania (certificatul EU/EWR).
In cazul copiilor majori (18-25 de ani):
- Adeverinta de studii (copie) emisa de unitatea de invatamant unde copilul major invata. Poate fi folosit modelul de formular emis de Familienkasse, sau o adeverinta scolara non-standard, tradusa si legalizata in germana.
- Declaratie de terminare a primului nivel de educatie si ucenicie / practica, de catre copilul major – pe formularul special emis de Familienkasse. Certificatul trebuie completat de solicitant si semnat de solicitant si de copilul la care face referire. Trebuie adaugate aici informatii precum: tipul de diploma obtinuta de copil ori data la care diploma va fi obtinuta, titlul academic si denumirea profesiei obtinute sau ce va fi obtinuta, iar daca in aceasta perioada copilul a muncit – trebuie prezentate toate perioadele de munca, denumirea si adresa angajatorului, numarul de ore lucrate pe saptamana si tipul de angajare.
Informații utile:
- Pentru a solicita Alocația pentru copii din Germania, trebuie să depuneți mai întâi declarația germană privind impozitul pe venit. Dacă nu ați depus-o încă, va trebui să facem acest lucru înainte de a începe procedura de alocație pentru copii. Dacă tocmai ați început să lucrați în Germania, putem solicita alocația pentru copii, dar va trebui să depunem declarația germană privind impozitul pe venit după încheierea anului.
- Dacă nu mai lucrați în Germania, trebuie să anunțati Familienkasse. Terminarea muncii în Germania presupune sfârșitul primirii acestui beneficiu. Dacă nu mai lucrați în Germania dar încă primiți alocația pentru copii, după un timp, veți primi o citație de îndatorare de la Familienkasse.
- Dacă în conformitate cu perioada limită, dumneavoastră aveți dreptul la acest beneficiu pentru luni anterioare, suma totală va fi transferată în totalitate odată ce Familienkasse va confirma faptul că vă încadrați pentru acest beneficiu.
Informatii actuale si detaliate despre celalalt parinte (sau persoana care are grija de copil pe durata muncii in Germania a solicitantului), plus documente relevante in acest sens:
- Daca celalalt parinte a fost somer si a primit indemnizatie de somaj – copia documentului emis de agentia de somaj din Romania, unde se specifica sumele primite si durata primirii indemnizatiei.
- Daca celelalt parinte nu a fost angajat si nu a primit indemnizatie de somaj, dar nici contributiile sociale nu au fost platite in Romania, trebuie sa prezinte o copie a deciziei unde se atesta ca nu primeste indemnizatii de la agentia de somaj din Romania.
- Daca celalalt parinte a primit pensie – trebuie precizate date despre perioada primirii pensiei si denumirea institutiei care o plateste.
- Daca celalalt parinte se afla in concediu de ingrijire a copilului (concediu neplatit/extins) sau in concediu de boala, trebuie prezentate dovezi si informatii despre institutia care a platit indemnizatiile si perioada acordarii lor.
- Daca celalalt parinte inca invata intr-o unitate de invatamant si primeste, de exemplu, bursa de studii – aceste informatii sunt relevante si trebuie prezentate.
Pentru cei delegati la munca in Germania, de catre o firma romaneasca:
Documente de la angajator
- Copie a fisei fiscale Lohnsteuerbescheinigung.
- Daca soliciti Kindergeld pentru perioada curenta: formularul “Bescheinigung des Arbeitgebers” completat de angajator, si toti fluturasii de salariu Abrechnung primiti pana in momentul solicitarii Kindergeld.
- Copia asigurarii A1 (format european) emisa de angajator.
- Copia contractului de munca semnat cu firma care a decis detasarea in Germania (preferabil in limba germana).
Documente de la Autoritatile Germane
- Copia documentului ce atesta inregistrarea domiciliului in Germania (temporar sau permanent) – document obligatoriu!
- Certificat ce atesta domiciliul si componenta familiei – este un formular tip emis de Familienkasse ce atesta resedinta comuna a tuturor mebrilor familiei, emis de Primaria locala sau de Biroul de Evidenta a Populatiei. Una din conditiile esentiale ale acordarii Kindergeld (printre altele) este aceea ca solicitantul si copilul sa fie inregistrati cu domiciliul la aceeasi adresa – ori in Germania, ori in Romania. Daca aveti rezidenta inregistrata in Germania si copilul are domiciliu in Romania, inca este posibila acordarea Kindergeld, pentru ca solicitantul (parintele ce munceste in Germania), desi e inregistrat cu rezidenta temporara in Germania, are aceeasi adresa de domiciliu permanent cu adresa copilului, dar in Romania.
- Copia documentului ce atesta plata asigurarilor sociale in Germania – Sozialversicherungsausweiss sau copia cardului de sanatate.
Documente personale
- Certificat de casatorie in format european (copie). Daca nu este in format european, trebuie tradus si legalizat. In caz de divort, este necesara si o copie a hotararii judecatoresti, tradusa si legalizata.
- Certificatele de nastere ale tuturor copiilor, in format european (copie). Daca nu sunt in format european, trebuie traduse si legalizate in limba germana.
- Actele de identitate (CI, pasaport) – ale solicitantului si copiilor.
- Copia deciziei ce atesta ca solicitantul nu primeste alte indemnizatii si beneficii din alte tari EU (incluzand Romania), sau, daca le primeste: confirmarea perioadei in care respectivele beneficii au fost incasate, plus cuantumul primit. Trebuie prezentate toate aceste adeverinte, emise atat pe numele solicitantului, cat si pe numele celuilalt parinte. Certificatele trebuie sa acopere perioada de munca in Germania a solicitantului si, daca sumele au fost platite lunar, trebuie sa prezinte suma lunara platita pentru fiecare copil in parte. Documentele trebuie traduse in limba germana.
- Copia contractului de inchiriere sau subinchiriere locuinta din Germania – ce atesta ca solicitantul a participat la intretinerea locuintei.
Alte documente
- Formularele din setul nostru – semnate.
- Copia adeverintei de venit obtinut in Romania (certificatul EU/EWR)
- Daca ambii soti au lucrat in strainatate iar copiii au fost sub ingrijirea altcuiva (de exemplu a unui bunic) – decizie judecatoreasca de incredintare a custodiei temporare a copilului, sau o imputernicire notariala de incredintare a copilului altei persoane (preferabil la aceeasi adresa de domiciliu). Daca documentele de mai sus nu exista, este necesara o declaratie data de o terta persoana, prin care confirma ca pe perioada respectiva a primit dreptul legal de a avea grija de copil – declaratia trebuie tradusa. Apoi, in acest caz, este nevoie de o adeverinta emisa de AJPS, prin care se confirma ca respectiva persoana nu a primit alocatie pentru copil in Romania. Aceasta persoana trebuie sa semneze cererea pentru Kindergeld impreuna cu solicitantul (parintele ce a muncit in Germania) si sa ataseze alte documente relevante.
- In cazul copiilor adoptati – copia hotararii judecatoresti de adoptie si certificatele de nastere traduse si legalizate.
In cazul copiilor majori (18-25 de ani):
- Adeverinta de studii (copie) emisa de unitatea de invatamant unde copilul major invata. Poate fi folosit modelul de formular emis de Familienkasse, sau o adeverinta scolara non-standard, tradusa si legalizata in germana.
- Declaratie de terminare a primului nivel de educatie si ucenicie / practica, de catre copilul major – pe formularul special emis de Familienkasse. Certificatul trebuie completat de solicitant si semnat de solicitant si de copilul la care face referire. Trebuie adaugate aici informatii precum: tipul de diploma obtinuta de copil ori data la care diploma va fi obtinuta, titlul academic si denumirea profesiei obtinute sau ce va fi obtinuta, iar daca in aceasta perioada copilul a muncit – trebuie prezentate toate perioadele de munca, denumirea si adresa angajatorului, numarul de ore lucrate pe saptamana si tipul de angajare.
Informatii actuale si detaliate despre celalalt parinte (sau persoana care are grija de copil pe durata muncii in Germania a solicitantului), plus documente relevante in acest sens:
- Daca celalalt parinte a fost somer si a primit indemnizatie de somaj – copia documentului emis de agentia de somaj din Romania, unde se specifica sumele primite si durata primirii indemnizatiei.
- Daca celelalt parinte nu a fost angajat si nu a primit indemnizatie de somaj, dar nici contributiile sociale nu au fost platite in Romania, trebuie sa prezinte o copie a deciziei unde se atesta ca nu primeste indemnizatii de la agentia de somaj din Romania.
- Daca celalalt parinte a primit pensie – trebuie precizate date despre perioada primirii pensiei si denumirea institutiei care o plateste.
- Daca celalalt parinte se afla in concediu de ingrijire a copilului (concediu neplatit/extins) sau in concediu de boala, trebuie prezentate dovezi si informatii despre institutia care a platit indemnizatiile si perioada acordarii lor.
- Daca celalalt parinte inca invata intr-o unitate de invatamant si primeste, de exemplu, bursa de studii – aceste informatii sunt relevante si trebuie prezentate.
Documente solicitate de AJPS (Agentia Judeteana de Prestatii Sociale):
- Carte de Identitate a celuilalt parinte (cel care nu munceste in Germania).
- Documente ce atesta situatia profesionala a celuilalt parinte.
- Document ce atesta adresa de domiciliu a celuilalt parinte impreuna cu copilul.
- Certificatul de nastere al copilului.
- Certificat de casatorie sau un document ce atesta starea civila.
Nota: Multe din documentele de mai sus pot fi depuse la institutia respectiva chiar de catre sotul care nu se afla la munca in Germania. Astfel, solicitarea alocatiei Kindergeld poate fi facuta in continuare cu usurinta.